وبلاگ من

  • ۰
  • ۰

نحوه محوطه سازی باغ

اگر چه شاید در ظاهر به نظر برسد که ایجاد یک باغ فارغ از مرزبندی بوده و قاعده و قانون خاصی در بخش های مختلف آن جاری نباشد، اما محوطه سازی باغ یکی از اصل های بسیار مهم در ایجاد هر باغ کوچک تا بزرگ بوده و بدون در نظر گرفتن آن، کار به شکل اصولی پیش نخواهد رفت. به واقع همان طور که در خصوص پارک ها و زمین های زراعی، اصل محوطه سازی را در دستور کار قرار می دهیم، در خصوص یک باغ نیز کاملا چنین چیزی را خواهیم داشت.

در ادامه با ما همراه باشید تا درباره محوطه سازی بیشتر بدانیم.

اهمیت محوطه سازی باغ و هر آن چه درباره می دانیم
محوطه سازی باغ با فاکتورهای مختلفی همراه خواهد بود. این فاکتورها می تواند شامل نوع گل و گیاهان، آلاچیق، برکه، استخر، آبنما و … باشد. نکته اصلی در آن است که این فاکتورها را به شکلی به کار ببرید که در نهایت فضای باغ بسیار شیک و قابل توجه به نظر برسد.

یکی از اصلی ترین گام هایی که در محوطه سازی باغ باید مد نظر داشته باشید، مرزبندی بخش های مختلف باغ، به شکلی است که هر یک از بخش های آن به نوعی از کاشت گل و گیاهان اختصاص یافته باشد. در این مرزبندی شما ممکن است بخشی را به کاشت چمن و بخشی دیگر را به جایگیری شمشادها اختصاص دهید. همین طور بخشی از باغ می تواند مخصوص به گل ها و گیاهان زینتی بوده و بخشی دیگر به درختان مرتفع یا درختان میوه اختصاص یافته باشد.

مسیرچینی در محوطه سازی باغ

مسیرچینی در باغ باید به شکلی از درب ورودی آغاز شده و با دسترسی به بخش های مختلف آن پیش برود. این مسیرچینی می تواند باریک و با سنگ های نامتقارن بوده یا در یک ردیف سنگفرش شده یا سنگریزه ای و … پیش برود. دقت داشته باشید که با توجه به سبک و استایل باغ، مسیر رفت و آمد در آن انتخاب خواهد شد و اهمیت زیادی دارد که حتما این مسیر به شکلی تعیین گردد که در تناسب کامل با حال و هوا و فضای باغ باشد.

انتخاب نوع گیاهان

در محوطه سازی باغ با اصلی ترین عامل ترکیب بندی فضا یعنی، گیاهان متنوع روبرو هستیم. این گیاهان انتخابی باید با در نظر گرفتن شرایط اکولوژی محیط زیست، شرایط جغرافیایی، وضعیت خاک و … در نظر گرفته شده و برای کشت وارد چرخه ایجاد فضای سبز باغ شوند. به علاوه میزان بارندگی، حداقل و حداکثر دما، میزان رطوبت، تعداد روزهای آفتابی، تعداد روزهای ابری و … نیز قابل توجه هستند.

تجهیزات کاربردی

از جمله تجهیزات کاربردی در طراحی محوطه باغ می توان به آبنما، برکه، آلاچیق، استخر، باربکیو، رواق و … اشاره کرد. این تجهیزات با توجه به پتانسیل فضا و همین طور نوع کاربری باغ، انتخاب شده و در جای مناسب خود، تعبیه خواهند شد. با استفاده از تمام این تجهیزات و المان ها یا بخشی از آن ها، می توان طرح ها و الگوهای مختلفی در محوطه سازی باغ به کار برد.

بسته به فرم فضایی که در مساحت کل باغ در اختیار دارید و با در نظر گفتن چیدمان گل و گیاهان مختلف، می توان این تجهیزات را به صورت یکجا و متمرکز به کار برده یا آن ها را پراکنده تعبیه کرده و در بخش های قابل استفاده باغ، به کار برد. به هر ترتیب باید یک نمای کلی و قطعی از باغ پس از محوطه سازی در اختیار داشت که جای گیری اجزای مختلف آن در یک قاب قابل قبول و خوشایند باشد.

کلام آخر

شما چه نکات دیگری در خصوص محوطه سازی باغ می دانید که در بالا به آن ها نپرداخته باشیم. این موارد را با ما و دیگر کاربران وبلاگ را در میان بگذارید.
 

 

منبع: 

تهران گاردن

  • ۰۰/۰۲/۰۴
  • علی علوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی