وبلاگ من

  • ۰
  • ۰

طراحی فضای سبز در تهران در بخش های شهری، ویلا، محوطه سازی، باغ و … نیازمند رعایت اصول و نکاتی است که با توجه به هر یک از آن ها می توان این کار را به شکلی حرفه ای تر به انجام رسانید. به واقع اگر چه نفس طراحی فضای سبز شهری همیشه ثابت است، اما برای رسیدن به یک نتیجه متفاوت و منحصر به فرد، باید در یک مسیر نوآورانه و با استفاده از جدیدترین فاکتورهای روز دنیا، پیش رفت.

در ادامه با ما همراه باشید.

نکاتی که باید در طراحی فضای سبز در نظر داشته باشید

برای طراحی فضای سبز نیازمند رعایت برخی اصول و نکات هستید که بدون در نظر گرفتن آن ها، امضای شما در پایان این کار ناقص خواهد بود.
1. از تمام فضای در اختیار استفاده کرده و هیچ گونه پرتی برجای نگذارید. برخی اوقات در طراحی غیرحرفه ای فضای سبز، بخش هایی از مساحت مهجور مانده و چیزی در آن ها کاشته نشده یا به هر شکلی مورد استفاده قرار نمی گیرند. این به نقص محیط بازنمی گردد و نقصی در طراحی فضای سبز است که باید حتما مورد توجه قرار بگیرد.
2. تناسب ابعاد را از یاد نبرید. به هر شکلی که فضای سبز خود را طراحی می کنید، باید تناسب ابعاد لازم در اجزای آن وجود داشته باشد. به طور مثال به کار بردن استخری بزرگتر از حد تناسب با این فضا یا ایجاد زمین بازی بزرگتر از چیزی که با مساحت فضای سبز جور دربیاید، زیبایی بصری و هارمونی آن را از خط خارج خواهد کرد.
3. به کاشت گل ها به اندازه گیاهان سبز و درختان اهمیت بدهید. اگر چه عمر گل کوتاه است، اما شما می توانید با کاشت گل ها در بخش هایی از فضای سبز خود، رنگ و لعاب جذاب تری به آن ببخشید. این فرآیند رسیدگی و کاشت دوباره و هزینه ها را کمی بالا خواهد برد، اما باعث می شود که به هر ترتیب در فضای سبز خود، جلوه ای دوست داشتنی تر داشته و نشاط بیشتری در آن تامین شود.
4. به سیستم آبیاری به شکلی حرفه ای نگاه کنید. حتی اگر این یک فضای سبز ویلایی محدود است، شما باید به سیستم آبیاری آن به شکلی حرفه ای نگاه کرده و حتما یک سیستم آبیاری متناسب با فضای خود در نظر گرفته و آن را تعبیه کنید. در غیر این صورت با هدررفت آب، اتلاف زمان و افت در کیفیت گل و گیاهان روبرو خواهید شد.

دسته بندی طراحی فضای سبز در تهران

طراحی فضای سبز در تهران را می توان در دسته بندی های زیر جای داد:

طراحی فضای سبز ویلا در تهران

برای طراحی فضای سبز ویلا در تهران باید ساختار بنای ساختمان را در نظر گرفته و سپس فضای سبز را در خور و در تناسب با آن پیاده سازی کنید. این چیزی است که به شما اجازه می دهد تا در عین ایجاد فضای سبز، کاربری مناسب ویلا را نیز در نظر بگیرید. در طراحی فضای سبز ویلا در تهران باید حتما یک مسیر پیاده روی در نظر گرفته و برای رسیدن از درب ویلا به ساختمان اصلی آن، یک یا دو مسیر را در طراحی خود قرار دهید. همین طور به کار بردن نیمکت ها در بین بوته ها و درختان حیاط ویلا، اهمیت خاص خود را دارد. به حتم در فضای سبز ویلایی، رفت و آمد بیشتری وجود داشته و تعبیه نیمکت و صندلی میان آن، کاملا کاربردی خواهد بود. بسته به این که ویلای مورد نظر شما در کدام منطقه جغرافیایی قرار داشته باشد، انتخاب نوع بذرها صورت گرفته و به همان تناسب کاشت انجام می شود. معمولا در طراحی فضای سبز ویلا، بخشی به گل کاری اختصاص داده شده و بخشی را بوته کاری می کنند. با این همه سلیقه و خواست مشتری در چنین فضاهای سبز شخصی، بسیار تاثیرگذار بوده و غالبا نقشه فضای سبز بر حسب آن طراحی می شود. البته در نظر داشته باشید که نوع گل و گیاهان به کار رفته در طراحی فضای سبز در تهران و حومه، باید با شرایط جغرافیایی، شکل آبیاری، میزان تابش نور خورشید، دمای هوا، ظرفیت و پتانسیل خاک و غیره سازگاری داشته باشند.

طراحی فضای سبز شهری

در طراحی فضای سبز شهری اوضاع کمی متفاوت است. در این نوع از طراحی و اجرای فضای سبز، بیشتر به شکل گیری گل و گیاهان با قرینه سازی روبرو هستیم. ممکن است این طراحی فضای سبز شهری، برای یک میدان باشد یا پارک و پارکچه ای را به خود اختصاص دهد. به هر ترتیب نوع کاربری و این که آیا قرار است تنها جلوه گر بوده یا افراد در آن تردد داشتهe باشند، تا حدود بسیاری بر این موضوع تاثیرگذار خواهد بود. در طراحی فضای سبز شهری، به گل و گیاهانی نیاز داریم که در معرض تابش نور مستقیم خورشید، دوام داشته و نیاز به رسیدگی و آبیاری خیلی منظم و روزانه نداشته باشند. معمولا یک سری چمن کاری در طراحی فضای سبز در تهران و شهرهای بزرگ کشور صورت گرفته، پس از آن نوبت به گل کاری و به کار بردن بوته های بیشتر خواهد رسید.

در صورتی که بخواهید طراحی فضای سبز شهری شما به شکلی متفاوت دیده شود، بهتر است از الگوهای خاص؛ به طور مثال مجسمه های سرسبز استفاده کنید. به هر ترتیب فضای سبز شهری باید ماندگاری به مراتب بیشتری داشته و زوال دیرتری را تجربه کند. اگر چه رسیدگی هایی به فضای سرسبز شهری داده می شود، اما با توجه به موقعیت خاص آن ها، باید از گل و گیاهانی استفاده شود که هم دوام زیادی در مقابل تابش نور مستقیم خورشید داشته، هم آبیاری هر روز نیاز نداشته و یا به کمی عدم رسیدگی، مقاومت نشان دهد.

طراحی فضای سبز باغ در تهران

طراحی فضای سبز باغ در تهران، کمی تخصصی تر است و در ایجاد یک باغ، به میزان کمتری به افراد توجه نشان می دهیم. لازم است که در طراحی فضای سبز باغ، از درختان و بوته های بیشتری استفاده شده و کمتر به سراغ کاشت گل هایی با طول عمر کوتاه باشیم. از این روی در طراحی فضای سبز باغ، با توجه به این که در کدام موقعیت جغرافیایی قرار داشته باشد، از بذر و نهال های متناسب استفاده کرده و سیستم آبیاری را نیز حتما تعبیه نماییم. به یاد داشته باشید که پیش از اجرای کامل فضای سبز باغ، باید سیستم آبیاری آن تعبیه شود. پس از آن می توان در خصوص جایگیری گل و گیاهان و درختان و بوته های مختلف، تصمیم گیری کرد. این چیزی است که باعث می شود یک باغ حالت طبیعی خود را حفظ کرده و کاملا زنده به نظر برسد. در حالی که عدم به کار بردن یک سیستم آبیاری هدفمند و کارآمد، باعث خواهد شد تا خیلی زود بخشی از سلامت و طراوت باغ را از دست بدهیم.

طراحی فضای سبز تالارها در تهران

در طراحی فضای سبز تالارها، نیازمند ایجاد یک محیط برای تردد و تجمع مهمان ها هستیم. اگر چه بحث نورپردازی در تمامی انواع اجرای فضای سبز اهمیت دارد، اما در طراحی فضای سبز تالارها این موضوع پررنگ تر شده و حتما باید این طراحی مبتنی بر نیازی که در تالارها داریم، یعنی برگزاری میهمانی و مجالس باشد. درست به همین دلیل است که بحث نورپردازی در تالارها پررنگ تر شده و باید حتما یک تیم تخصصی بابت نورپردازی و نیمکت گذاری در این فضاها، اختصاص یابد. در غیر این صورت صرف اجرای فضای سبز در تالاها، کافی نبوده و نمی توان بهره برداری تجاری از آن را به انجام رسانید. درست به همین دلیل است که باید در اجرای طراحی فضای سبز تالارها، به شکلی متفاوت عمل کرد.

طراحی فضای سبز باغچه

اگر در حیاط خانه خود، یک محوطه کوچک در اختیار دارید، می توانید از طراحی فضای سبز باغچه استفاده کرده و یک مساحت گل کاری شده زیبا در اختیار داشته باشید. اتفاقا طراحی فضای سبز باغچه به مراتب سخت تر بوده و باید از یک مساحت کم، نوآوری و جلوه خاص به وجود آورید. با این حساب تصور نکنید که در صورت نیاز به ایجاد یک باغچه، نیاز به تخصص نبوده و می توانید خود با کاشت چندین گل و گیاه به آن خاتمه دهید. اتفاقا زمانی که پتانسیل فضای شما محدود است، انتخاب گل و گیاهان سخت تر شده و اجرای آن نیز تکنیک ها و اصول بیشتری را می طلبد. بدیهی است که در کاشت گل و گیاهان، باید فاصله مناسب میان آن ها را رعایت کرده و کیفیت خاک را نیز بسنجید.

نکته: در نظر داشته باشید که در برخی موارد و در صورت وجود داشتن فضای کافی، تعبیه استخر در فضای سبز فوق العاده خواهد بود. همین طور حوض های فواره ای و جوی های کوچک می توانند نقش بسیار موثری در شکل دهی زیباتر و تاثیرگذارتر فضای سبز ایفا کنند.

کافی است که از فضای در اختیار خود، ولو این که باغچه ای کوچک باشد، به شکلی بهینه استفاده کرده و کاری کنید تا تمامی محیط در اختیار شما، طراوت و نشاط را بازتاب دهد.

سوالات پرتکرار در خصوص طراحی فضای سبز

طراحی فضای سبز باغچه تابع چه قوانینی است؟
برای طراحی فضای سبز باغچه لازم است که حتما نهایت بهره برداری از محوطه باغچه را برده و در صورتی که فضای باغچه محدود و کوچک است، به جای کاشت درختان تنومند، به کاشت نهال و بوته هایی که ارتفاع کمتری داشته باشند، قناعت کنید.

طراحی فضای سبز تالارها باید چگونه باشد؟
طراحی فضای سبز تالارها، با ساختار تزئینی باید همراه باشد تا علاوه بر به دست آوردن یک محیط سرسبز، بتوان از گیاهان تزئینی برای زیباسازی محیط جهت برگزاری جشن ها نیز بهره برد.

قواعد طراحی فضای سبز شهری چیست؟
در طراحی فضای سبز شهری، نیازمند کاشت گل و گیاهانی هستیم که کمترین میزان نگهداری را نیاز داشته و بتوان در وسعت شهری، به صورت دراز مدت از سرسبزی آن ها بهره برد. اگر چه در طراحی فضای سبز شهری نیز رسیدگی و نظارت و نگهداری بر فضای سبز صورت می گیرد، اما با توجه به شرایط خاص، معمولا از گیاهانی استفاده می شود که در رده بندی، نیاز کمتری به نگه داری و هرس داشته باشند.

طراحی فضای سبز ویلا در تهران چگونه است؟
طراحی فضای سبز ویلا در تهران با توجه به ساختار ویلا، محوطه آن و میزان پتانسیلی که برای کاشت گل و گیاهان مختلف دارد، انجام خواهد گرفت. در ویلاهای لوکس تهران، استفاده از درختان تنومند همیشه بهار، درختان میوه، گل و گیاهان لوکس و منحصر به فرد، دیده می شود که می تواند هویت بخشی به ویلا را به شکلی دیگر به ثمر برساند.

سخن پایانی

برای اجرای طراحی فضای سبز در تهران باید مراحل اندازه گیری محیط، تعبیه مسیر و تجهیزات آبیاری قطره ای  ، نیمکت گذاری، انتخاب بذر و نهال، کاشت و نگهداری صورت بگیرد. این مراحل را می توان به شکلی کاملا حرفه ای انجام داده و جلوه ای متفاوت و منحصر به فرد به دست آورد. شما چه ایده هایی در این زمینه دارید؟

 

منبع: تهران گاردن

  • ۰۰/۰۲/۰۴
  • علی علوی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی